Každý, kdo splňuje podmínku získání alespoň padesáti kreditů během uplynulých pěti let, měl by si ve vlastním zájmu do konce roku 2012 zažádat u svého okresního sdružení ČLK o vystavení Diplomu celoživotního vzdělávání. Nová pravidla platná od příštího roku budou totiž klást na lékaře přísnější požadavky tak, aby naše diplomy byly kompatibilní a plnohodnotné v rámci celé Evropské unie.
Celoživotní vzdělávání garantované Českou lékařskou komorou dosud nebylo plně kompatibilní s evropským systémem garantovaným UEMS. Hlavní překážkou bránící uznávání našich diplomů celoživotního vzdělávání v zahraničí byly jednoznačně příliš nízké požadavky kladené na lékaře pro získání tohoto diplomu. Podmínka nasbírání padesáti kreditů během pěti let byla skutečně pouze formálním požadavkem, k jehož splnění stačilo například vyplnit každý rok jeden jediný autodidaktický test v akreditovaném časopise. Skutečnost, že požadavky kladené na lékaře v rámci celoživotního vzdělávání garantovaného ČLK byly příliš mírné, rovněž komoře znemožňovala vyjednat nějaké ekonomické zvýhodnění pro držitele diplomů celoživotního vzdělávání.
Představenstvo ČLK po opakované diskusi s předsedy okresních sdružení schválilo na svém červnovém zasedání zásadní novelu Stavovského předpisu č. 16 – Systém celoživotního vzdělávání lékařů, která přináší tyto změny:
-
Počet kreditů nezbytných pro vydání Diplomu celoživotního vzdělávání se zvyšuje z dosavadních 50 za 5 let na 150 za 5 let. Pro toto ustanovení platí přechodné období umožňující všem lékařům, kteří splňují dosavadní podmínku padesáti kreditů získaných v uplynulých pěti letech, aby si do konce roku zažádali o vydání Diplomu platného na pět let podle původních pravidel.
-
Novinkou je odstranění limitace maximálního počtu kreditů udílených za účast na vícedenních vzdělávacích akcích, což znamená, že každý vzdělávací den bude posuzován samostatně a účastníci prestižních kongresů či frekventanti stáží na specializovaných pracovištích budou zvýhodněni.
-
V souladu s praxí většiny států EU došlo k úplnému zrušení kreditového ohodnocení pro publikační a přednáškovou činnost. U těchto aktivit totiž není možno objektivně posoudit jejich přínos, přičemž nelze ani zamezit jejich neustálému opakování. Dosavadní hodnocení publikační a přednáškové činnosti jako jedné z forem celoživotního vzdělávání znevýhodňovalo lékaře v terénu vůči lékařům z klinických pracovišť, pro které je přednášková a publikační činnost součástí jejich běžné náplně práce.
-
Navzdory úvahám o prodloužení délky jedné vyučovací hodiny nakonec zůstává zachována délka jedné vyučovací hodiny na úrovni 45 minut.
Celý text Stavovského předpisu číslo 16 naleznete spolu s ostatními stavovskými předpisy na www.lkcr.cz v sekci legislativa ČLK.
Počty kreditů vyžadovaných k získání diplomu celoživotního vzdělávání (CME) v zemích s pro lékaře povinným celoživotním vzděláváním:
Země |
CME povinné |
Počet kreditů za rok |
Počet kreditů za období |
Rakousko |
ano |
50 |
150 (3 roky) |
Belgie |
ano |
200 |
Neuvedeno |
Něměcko |
ano |
50 |
250 (5 let) |
Řecko |
ano |
Neuvedeno |
Neuvedeno |
Maďarsko |
ano |
50 |
250 (5 let) |
Irsko |
ano |
50 |
250 (5 let) |
Itálie |
ano |
50 |
150 (3 roky) |
Nizozemí |
ano |
40 |
200 (5 let) |
Rumunsko |
ano |
40 |
200 (5 let) |
Slovensko |
ano |
50 |
250 (5 let) |
Chorvarsko |
ano |
120 |
Neuvedeno |
Velká Británie |
ano |
50 |
250 (5 let) |
Baltické státy |
ano |
40 |
200 (5 let) |
Polsko |
ano |
40 |
200 (5 let) |
Slovinsko |
ano |
75 |
Neuvedeno |
Švýcarsko |
ano |
50 |
150 (3 roky) |
Kypr |
ano |
50 |
150 (3 roky) |
ČR (dosud) |
ano |
10 |
50 (5 let) |
ČR (od roku 2013) |
ano |
30 |
150 (5 let) |
Pokud má však být vzdělávání garantované komorou skutečně kvalitní, pokud mají být naše diplomy uznávány v rámci celé EU a pokud chceme pro jejich držitele vyjednat nějaké ekonomické zvýhodnění typu příplatku k platu či bonusu od zdravotních pojišťoven, nemohli jsme se zpřísněním požadavků ani schválením změn zpřehledňujících celý systém otálet. Česká lékařská komora má sice nespornou výhodu, že jako jediná instituce v ČR má pro lékaře propracovaný systém celoživotního vzdělávání kombinující jeho různé formy včetně moderního e.learningu a že vede registr vzdělávacích akcí a zároveň také eviduje účast jednotlivých lékařů. Přesto však hrozilo nebezpečí, že pokud by podmínky kladené komorou na lékaře v rámci celoživotního vzdělávání zůstávaly i nadále příliš mírné, mohl by organizaci celoživotního vzdělávání převzít stát, jehož úředníci by lehce vytvořili podobný paskvil, jaký dnes ztrpčuje život a vytahává peníze z kapes zdravotním sestrám. Změny SP-16 jsou příspěvkem komory k zlepšování kvality celoživotního vzdělávání lékařů a tím i ke zvyšování úrovně a bezpečnosti lékařské péče. Další službou pro členy komory v oblasti vzdělávání je elektronizace registrace vzdělávacích akcí a přihlašování se na ně ze strany lékařů. O dalších novinkách připravených oddělením vzdělávání se dočtete v příštích číslech časopisu Tempus.
MUDr. Milan Kubek – prezident ČLK